De laatste week in Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu De laatste week in Durban - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu

De laatste week in Durban

Door: arieroest

Blijf op de hoogte en volg Arie

31 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Beste familie ,vrienden en bekenden

De laatste week in Durban

Dit wordt bijna het laatste verhaal al weer .
Al stiekem een beetje begonnen met in pakken.
Ik moet veel op papier zetten want helaas is het in de technische wereld zo dat er veel in je hoofd zit en het best wel moeilijk is dat allemaal op papier te zetten.
Dit doe je voor degene die het werk voortzetten .
We liggen nog steeds in het dok.
De grote zware apparaten zijn aan boord gebracht waarna de gaten weer dichtgelast zijn .
Ze gaan nu beginnen met het schip aan de onderkant te schilderen eerst doen ze de plaatsen waar te weinig verf zit en daarna gaat de anti fouling verf er op (ik hoop dat ik het goed schrijft)
Het is speciale verf die aangroei van schelpen en andere zee leven tegen gaat.
Als een schip te veel aangroei krijgt kan het niet goed meer varen ,het is dus niet alleen om het roesten van het ijzer tegen te houden .
Aanstaande vrijdag gaat de Africa Mercy waarschijnlijk het dok uit.
Je zal het geloven of niet maar als dat een dag uitgesteld wordt is het net op de dag dat ik naar Nederland gaat .
Nu is het weer terug brengen van alle leidingen in volle gang .
Je moet je wel voorstellen dat dit heel veel werk is en kijk maar naar de pijpen die op de kade liggen het lijkt wel spaghetti .
De nieuwe diesel generatoren moeten ook allemaal aangesloten worden.
Er moeten koelwaterpijpen, brandstofleidingen en nog veel meer zaken aangelegd worden .
Het hoofd schakelbord moet ook veranderd worden omdat ook de vermogens van de generatoren groter geworden zijn.
Er moeten veel kabels aangelegd worden maar ook de schoorstenen van de diesels moeten aan gesloten worden en die lopen helemaal naar de grote schoorsteen op het schip
Het project waar wij mee bezig zijn vorderd gestaag .
Er blijven gelukkig nog Nederlanders en natuurlijk ook buitenlanders die later gekomen zijn langer , want er moet nog erg veel werk gedaan worden.
Ik denk dat er nog veel vrijwilligers nodig zijn dus als er nog vrijwilligers zijn moeten ze nu komen.
Zelf ben ik blij en heel dankbaar dat ik dit werk kon en mag doen het kan bij mij eigenlijk al niet meer stuk.
Ik sta volledig achter de tekst van Mercy Ships , Hoop en Heeling brengen voor de mensen die het nodig hebben .
Je besef altijd dat het een hospitaal schip is ook al ben je meestal in de machine kamer bezig .
Zondag zijn we naar de Baptisten kerk geweest .
Het was een bijzondere dienst waar we avondmaal vierden.
De oproep om het mee te beleven met mensen uit alle landen en volken spreek je heel erg aan
Het vreemde is dat het mij erg raakte en je merkte dat de andere uit de groep hetzelfde overkwam .
Wat ik bijzonder vind is dat vele liederen in het Engels ,erg weinig woorden gebruiken.
Maar als er dan een lied gezongen wordt wat ingewikkelder wordt gaat iedereen heel enthousiast zingen dit is hier op de Africa Mercy en in de kerk gebeurd.
Dus ik denk dat we met onze psalmen en gezangen in Nederland het best goed doen
Een voorbeeld is het lied
To God be the glory great things He has done
So loved He the world that He gave us His Son
Who yielded his live an atomement for sin
And open the life gate that all may be go in

Refrain
Praise the Lord praise the Lord
Let the earth hear His voice
Praise the Lord ,praise the Lord
Let the people rejoice
O come to the Father ,through Jesus the son
And give Him the glory ,great things He has done

De melodie is heel bekend maar ik kon het nog niet thuis brengen dus ik hoor het wel van jullie.
Van het schip weg gaan komt niet veel want je moet je inschrijven in een auto en als je naar het strand wil ,kan je de pech hebben dat het regent als je op weg gaat .
Het weer is hier namelijk heel wisselvallig, warm weer en regen wisselen elkaar in snel tempo af.
Bijna hetzelfde als in Nederland maar veel warmer .
Een trui is hier niet nodig.
Een overhemd met korte mouwen is genoeg ,een jas is ook niet nodig of voor de regen misschien .
Zondagavond hebben we weer af gewassen we hebben daar een gewoonte van gemaakt want de dames zijn anders zondags avond heel lang bezig.
Het wordt erg gewaardeerd .
Ik ben op zoek naar een Djemba die in je koffer past
Ik heb ontdekt dat ze in zuid Afrika niet te koop zijn dat kan alleen in West Afrika.
Ik heb al, zoals dat genoemd wordt ingelogd bij onze Koninklijke Luchtvaart Maatschappij en mijn stoel is aanwezig.
Het zal stoel C18 zijn dus ik mag en kan mee op 6 november.
Ik hoop dan zondag ongeveer half elf weer op Schiphol te zijn .
Ik wil iedereen alvast bedanken ,het is voor mij een heel bijzondere ervaring dat zovelen met mij meeleven.
De moderne technieken hebben het mogelijk gemaakt wat makkelijker contact te houden met het thuisfront en ik vind internet daarom een zegen.
Email is ook wel erg fijn want brieven sturen duurt veel te lang.
Het is ook fijn en heel bijzonder een kaart uit Nedeland te krijgen .
Ik bid voor Mercy Ship en de vele vrijwilligers die bij dit schip betrokken zijn en vraag om een zegen voor het werk wat zij nu en in de toekomst gaan doen .

Ik zeg zoals ze in het Engels zeggen God bless you all

Arie

• 31 Oktober 2010 - 13:15

Tineke Monster:

Hoi Arie,

Weer bijgelezen; ik hoop dat alles volgens plan verloopt, zodat je nog meemaakt dat het schip het dok uit gaat! Sterkte deze laatste week. Bedankt voor al je mooie verhalen en een goede reis toegewenst. Tot ziens in Zuidland.
    Groetjes,
    Jasper en Tineke

• 31 Oktober 2010 - 14:45

Eveline:

Hoi ome Arie,

Mooi verhaal weer en wat
    vliegt de tijd!
    Nog een hele goede week en gauw tot ziens in Zuidland.
    Hart groeten

• 31 Oktober 2010 - 16:47

Matthijs:

Ha Arie,

Mooi verhaal weer.
    Wel goed de volgorde opschrijven van L1-L2-L3, anders draaien straks de scheepsschroeven verkeerd om hè!!!

Groeten en alvast een goede reis terug,

Matthijs, Annemarie & Stefan

• 31 Oktober 2010 - 17:00

Arianne:

Hoi oom Arie,
    Als ik tussen de regels door mag lezen, dan lijkt het ook wel weer fijn om naar te huis gaan. Maar ook met een beetje weemoed. Wat bouw je bijzondere contacten op tijdens zo'n reis he.
    Een heel fijne laatste afrondende week gewenst, een goed afscheid en veilige thuiskomst!

Lieve groeten,
    Theo, Arianne, Sarah en Ruben

• 31 Oktober 2010 - 18:27

Jan En Ina:

Arie,het was weer een mooi verhaal wat je schreef. nog een fijne laatste week .we wensen je een goede terugreis ! sterkte en tot ziens Jan en Ina

• 31 Oktober 2010 - 18:34

Jan/Jopie Koornneef:

Hallo Arie,

Dank voor al je reisverslagen. Echt bijzonder allemaal.
    Hoe je het avondmaal hebt beleeft ontroerde ons. We wensen je nog een fijne week, een goede reis en een behouden thuiskomst.
    Groeten van Jan en Jopie.

• 31 Oktober 2010 - 18:42

Eline:

Hey ome Arie,

Fijn dat alles goed gaat en dat u Zondag weer naar Zuidland komt. Veel suc6 nog deze week!

Xxx Eline

• 31 Oktober 2010 - 18:42

Carin Schenk:

Hallo Arie,

Het was heel interessant om je verslagen te lezen. Leuk om je ervaringen 'mee te maken'. Goede laatste week en goede reis naar huis.

• 31 Oktober 2010 - 20:20

KW En Liek:

Hey Pa,

Het laatste weekje. Vergeet je niet een klein Mercy Shipje mee te nemen voor je andere hobby: Het Molengors ... ;-) Of heb je genoeg ideeën daar op gedaan om een mooie mini warmtekracht koppeling te verzinnen voor het zwembad?

Tot zondag op Schiphol!

KW en Liek

• 31 Oktober 2010 - 21:27

Ada En Wil:

Hoi Arie,
    Goede laatste week toegewenst vanuit Maasland en een goede reis terug.

• 31 Oktober 2010 - 22:04

Hans,:

Hey Arie,

Jouw avontuur loopt ten einde en heeft veel indruk op ons gemaakt. De jongens wijzigen elke dag op het white board bij ons in de keuken het aantal dagen tot jouw terugkomst in Nederland.

Opa Arie 6 nachten thuis !

Janniek maakte pas van het uitroepteken een vraagteken. We hebben uitgelegd wat het verschil is en hij maakt er nu nog steeds grapjes over!

Arie tot gauw, de weekend krant ligt klaar. Neem je wel Afrikaanse koffie-pads mee?

Gr. Hans.

• 01 November 2010 - 10:06

Rika Breeman:

Hoi Arie

Wat gaat de tijd snel en wat hebben we genoten van je verslagen .
    We wensen je nog een hele goede en gezegende week en veel sterkte bij het afscheid nemen ,maar ook weer een leuk vooruitzicht om iedereen thuis weer te zien .
    Bedankt voor wat jij daar hebt gedaan en een goede reis.

groetjes van Rika

• 01 November 2010 - 14:14

Paul Pull Ter Gunne:

Hallo Arie,
    Bedankt voor de foto van de compressoren. Ze staan nog steeds in de schoorsteen zie ik. De onderdelen zijn onderweg, maar ik denk dat iemand anders ze erin moet plaatsen. In ieder geval reuze bedankt voor het aanbod en goede thuisreis gewenst namens Atlas Copco.

• 01 November 2010 - 18:13

J.bosgieter@hi.nl:

Hoi Arie, bedankt voor weer een uitgebreid verslag van je belevenissen.Het zal wel afkikken worden. Maar je hebt heel belangrijk werk gedaan waardoor anderen weer verder kunnen met dat belangrijke werk.Wij wensen je nog een goede week, sterkte bij het afscheid nemen en een goede reis naar huis. Tot ziens Jan en Adrie

• 01 November 2010 - 23:14

Jan Buijs:

Hallo Arie.

Nog een kleine week en het zit er weer op voor je. Want je weet wie verre reizen doet kan veel verhalen.Dus wij hangen straks als je thuis bent aan je lippen,ondanks je leuke verslagen.
    Wij wensen je een goede thuis reis en tot ziens.
    Groetjes,
    Jannie en Jan

• 03 November 2010 - 20:11

Piet En Anke.:

hoy arie.
    wij vonden het leuk om je verslagen te lezen.
    het zit er bijna op.het zal wel weer wennen zijn thuis.we wensen je een prettige terugreis.

• 04 November 2010 - 15:36

Angelique:

Ha schoonpa,

Het zit er bijna op voor je!
    Succes deze laatste dagen en ik kijk er naar uit je zondag weer te zien.

Liefs, Liek

groetjes matthijs

• 05 November 2010 - 09:42

Jan Schep:

Hallo Arie,

ik wil je sterkte wensen bij het inpakken. Twee maanden gaan - van hieruit gezien - wel erg snel. Ik ben benieuwd om je verhalen "live" te horen.
    Voor nu goede reis. We zullen zondag aan je denken.

Groeten, Jan

• 05 November 2010 - 18:01

Miranda,:

Ha die pa,

Lekker je spullen aan het pakken. Vergeet je niks?
    Kijk even onder je bed.

Nog 2 nachtjes en dan weer lekker thuis.

Tot in Zuidland.

Hans, Miranda, Matthijs, Janniek, Suzan.