Op en neer - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu Op en neer - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu

Op en neer

Door: arieroest

Blijf op de hoogte en volg Arie

20 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Beste familie ,vrienden en bekenden.

De vier nieuwe dieselgeneratoren zijn allemaal naar binnen gesleept door het gat in de zijkant van het schip .
Nu kunnen ze beginnen met alle leidingen in de machine kamer aan te leggen en aan te sluiten .
Het grote gat is na het binnen brengen van de laatste diesel generator gelijk dicht gelast omdat het andere schip vrijdag het dok uit ging.
Er moet nog een nieuw gat gemaakt worden maar dat heeft met de aircondioning te maken
Het lijkt in de machinekamer wel een mierennest zoveel mensen lopen er soms rond.
Vrijdag en zaterdag waren we weer een drijvend schip, maar nu liggen we weer stevig op de blokken en is het water uit het dok.
Het was geen heen en weer boot maar een op en neer boot deze keer .
Eigenlijk best bijzonder dat je zo,n groot schip van staal zo maar met water op en neer getild kan worden .
Vroeger heb ik op school geleerd hoe dat zat, maar dat is al heel lang geleden .
De hoofdmachine besturing waar wij aan werken gaat goed vooruit ,maar er moet nog veel gebeuren.
In de controle kamer zijn we de besturings panelen aan het plaatsen om de motoren daar ook de kunnen bedienen.
In de ruimte waar alle besturing kasten hangen zijn we al wat korte kabels aan het leggen en aansluiten en je ziet dat de enige dame uit de project groep dit ook kan.
Ze kreeg bemoedigende woorden van de machinist uit Rusland dat dit werk in Duitsland ook gewoon vrouwen werk is.
Op de grote motoren zijn de meeste apparaten vervangen.
Elke ochtend van half acht tot acht uur hebben we een soort kleine kerkdienst .
Wij noemen het devotion tijd .
Er gebeuren best wel eens bijzondere dingen en dan wordt er voor gebeden.
Er worden eerst een paar liederen gezongen en daarna is er een voordracht of getuigenis van iemand .
De voordracht wordt elke keer door een andere afdeling gedaan .
Ik heb toegezegd de laatste vrijdag ochtend voor mijn vertrek het te zullen doen.
Ik moet nog veel vertalen van Nederlands naar het Engels(Amerikaans )
Dus hulp is geboden .
Want ik moet jullie verklappen dat bijna de helft van het woord van God wat gebracht wordt in het Engels,Amerikaans door mij niet verstaan word.
Dit komt door de vele moeilijke woorden die gebruikt worden.
Gelijk achter deze bijeenkomst hebben we een toolbox meting .
In het nederland zou dat betekenen gereedschapkist vergadering .
Hier bespreken we wat we die dag gaan doen.
Soms wordt hier ook gebeden .
Zaterdag avond zijn we een paar uur naar Wilsons warf geweest
Dat is een soort verzamelgebouw van kleine winkels en restaurants .
Ik ga er nog een keer heen want er liggen schilderijen met Afrikaanse afbeeldingen.
Deze schilderijen moet ik nog eens goed gaan bekijken .
Zondag zijn we naar het strand geweest.
Zwemmen kan je niet want de golven zijn zo groot dat je kompleet onderste boven gegooid word.
Je mag maar in een hele smalle strook het water in.
Toen we door de stroming wat afdreven en buiten de waarschuwings vlaggen terecht waren gekomen werden we onmiddellijk teruggefloten.
Dit heeft toch met de haaien te maken .
Op de foto kan je zien dat we ook nog geoefend hebben met wat redding grepen voor het geval er iemand gered moest worden .

Iemand had de oplossing voor het haaien probleem .
Je moet altijd sneller zwemmen dan de man die achter je zwemt.
Zondag avond besloten we in een wilde actie te helpen afwassen.
De reden is dat de vaatwasmachines niet gebruikt worden omdat er te weinig stroom is .
Dat hebben we geweten ,na een uur waren mijn vingers gerimpeld van het water.
Maar de beloning was groot.
Toen toen we klaar waren kwamen de grote bakken ijs op tafel en hebben we een heerlijk bakje ijs op .
De vrijwilliger uit Schotland heeft ook geholpen.
Hij vertelde dat hij het thuis ook altijd moet afwassen en tijdens het af wassen werd er een mengsel van Nederlandse en Schotse liedjes gezongen .
Hij heeft altijd bij de Engelse scheepvaartinspectie gewerkt en doet nu ook hier inspectie werk
Er is door hem een nieuwe beloning ingevoerd.
Namelijk het uitreiken van de “Gouden paddel”
In het Nederlands is dat de “Gouden roerspaan “
De paddel is een soort lepel die ik bij een donkere Afrikaanse vrouw aan de kant van de weg als souvenir gekocht heb.
Aan boord is er door een andere vrijwilligers de tekst Africa Mercy 2010 opgezet.
Ook is hij goudkleurig gemaakt.
Op donderdag avond na de wekelijkse bijeenkomst is de Gouden Paddle liggend op een kussen door de Schotse vrijwilliger uitgereikt aan de Chief Enginer .(chef machine kamer)
Je krijgt hem als je de meeste onrust stookt en lawaai maakt ,dus het hardst in de pot rammelt..
De Nederlandse groep vrijwilligers maakt ook een grote kans hem te krijgen .
Je begrijpt denk wel waarom
De eerste olifant heb ik ook gezien kijk maar naar de foto.
Nog wat leuks .
Ik had in de werkplaats wat rommel gemaakt en de chief elektricien had het over de broom.
Ik begreep er niet veel van maar na enige uitleg begreep ik dat de broom de bezem is.
Dus de werkplaats schoon vegen is sweeping with the broom en dat is
de werkplaats schoon vegen met een bezem .
Onderweg uit de kerk zag op een bord staan ” eThekwinie”
Ik heb aan iemand gevraagd wat dat betekend .
Het betekend Durban in de Zoeloe taal
En Durban ligt in de provincie Kwazulu Natal

Dit was het weer

Tot gauw allemaal

Arie

• 20 Oktober 2010 - 19:54

Bart & Sari:

Hallo Ome Arie,

Weer een verslagje vol humor en wetenswaardigheden. Begrijp ik goed dat je hulp vraagt bij vertalen van stukje tekst in het Engels. Stuur maar op ... ik doe m'n best dan voor je om te vertalen.

Of wil jy dit ook in die afrikaans?

• 20 Oktober 2010 - 22:25

Sander:

Hallo Arie,

Zo te zien en te lezen heb je zat te doen aan boord en ja ik wil wel eens uitleg van je over die karren.
    Goede besteding van je "vrije tijd" en ook een goed doel. Gods zegen toegewenst op jullie taken daar en een behouden thuisreis.

Groet van Sander en Elly de Bakker

• 21 Oktober 2010 - 06:30

KW En Angelique:

En ook de foto's staan weer bij het verslag!

Ziet er allemaal professioneel uit. Die jarenlange ervaring in de scheepsbouw komt je goed van pas. Het lijkt wel weer een beetje op de oude RSV-tijd, althans als ik de verhalen van je thuis altijd goed heb begrepen. Kan me ook nog een verhaal herinneren dat je ooit op een andere boot in totaal 100km kabel heb moeten aan leggen en toen mocht ik zelfs een keertje mee ... Helaas lukt het nu niet een weekje te komen, maar misschien de volgende keer ...???

Nog een kleine drie weken, dus ga zo door en tot gauw!

KW

• 21 Oktober 2010 - 08:32

Suzan:

lieve Opa,
    Was het leuk op het strand,zeker wel koud.Leuke foto's hoor!
    Kom maar gauw naar huis!!
    Ik mis je opa Arie,dikke kus van Suzan.

• 21 Oktober 2010 - 11:36

Jan En Ina:

Het was weer de moeite waard je verhalen te lezen!!groeten van ons en veel sterkte de laatste weken

• 21 Oktober 2010 - 19:43

Door:

Hé Arie, Nu het weer hier echt fris begint te worden ben ik jaloers op die strandfoto's. Ik vraag me af welke bevreidingsgreep je aan het oefenen bent, kan het niet echt goed zien. Misschien is een herhalingsles in mei niet zo gek (waarschijnlijk geldt dit ook voor vele anderen).
    In welk wildpark kwam je die olifant tegen?

Groetjes,
    Door

• 22 Oktober 2010 - 14:20

Jan Schep:

Hoi Arie,

ik ben weer bijgelezen.
    Straks met de foto's erbij wordt het een heel boekwerk.
    Het is bij jullie echt Ora et Labora, Bid en Werk. Straks moet je eerst afkicken, maar ook hier zul je je bezigheden wel weer vinden. Eerst maar weer eens thuis zijn voor iedereen die je nu mist.
    Sterkte voor de laatste loodjes en tot ziens,

Jan

• 23 Oktober 2010 - 17:07

Tineke Monster:

Hoi Arie,

Opnieuw met plezier je verhaal gelezen; het blijft mooi om zo op de hoogte te blijven! Weet je trouwens dat je via google allerlei vertaalmachines kunt vinden; is soms erg handig (ik gebruik het regelmatig op m'n werk)! Verder willen we je alle goeds toewensen voor de laatste weken. Hartelijke groeten,
    Jasper en Tineke Monster

• 24 Oktober 2010 - 16:17

Jan En Adrie:

Hoi Arie, heb nu pas je verslag gelezen en zie dat je over 13 dagen al weer afzwaait.We denken dat je het wel naar je zin hebt daar. Er valt naast hard werken ook nog wat te zien en te beleven. Loes is al aan het aftellen, hoor. Veel plezier en veel sterkte. Groeten uit Sland.

• 24 Oktober 2010 - 16:52

Miranda & Suzan:

Hier een berichtje van de twee meiden uit Zuidland! Suzan noemen we de kwebbelprinses, want ze kletst je de oren van je hoofd, en ze zegt de hele dag 'zelluf doen'. Worden we wel een beetje moe van hoor! Vanmiddag nog met opa Arie aan de telefoon gekletst, wat ze ook erg leuk vindt. Op het schrijfbord in de keuken worden de dagen afgeteld, nog 13 nachtjes staat erop, dan kom je weer terug!
    We kunnen niet wachten.....! Tot gauw en er nog even een paar dagen flink tegenaan!

Suzan xxx
    Miranda

• 25 Oktober 2010 - 18:31

Jan Buijs:

Hallo Arie.

Nog twaalf dagen dan zit je mmooije klus erop,je kunt er trots op wezen dat je dit ondernomen hebt,het maakt de wereld weer een stukje beter ondanks de ellende elders en dat geld ook voor de andere vrijwillegers.
    Maar ik geniet ook van je verslag en de Foto's het herhinderd mij aan een beetje aan mij vaartijd lang geleden.
    God bless you all.

Groetjes uit Putten

• 25 Oktober 2010 - 20:05

Heleen Van De Visser:

zopas effe met onze zoon michiel getelefoneerd,hij vertelde dat het heel fijn samenwerken is met jou.Ik wens je nog een hele goede tijd aan boord toe.groetjes uit ellewoutsdijk.nld.

• 29 Oktober 2010 - 14:14

Dirk En Cory:

Hallo Arie,

Begint het al een beetje te kriebelen ,dat je haast weer naar huis mag?
    Het werk is nog niet klaar maar jij hebt je steentje bijgedragen, en zijn er weer anderen die het van je overnemen.
    Wij wensen je alvast een goede vlucht en een behouden thuiskomst.
    We horen de verhalen wel.
    H.G.
    Dirk en Corry.

• 30 Oktober 2010 - 17:11

Erik, Tanja&Thijmen:

Jumbo jumbo Ome Arie!
    Mooi om je verhaal weer zo te lezen. Boeiend en interessant hoor, maar lees het ook met een gevoel van trots. Trots dat iemand van mijn familie zich daar zo voor inzet!Nog even en het zit er op, begreep van Tante dat ze je ging trakteren op een chineese rijsttafel:-)Tot gauw op Sland!
    Groetjes!