4 oktober - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu 4 oktober - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu

4 oktober

Door: arieroest

Blijf op de hoogte en volg Arie

04 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Ik moet u als eerste melden dat het met de was goed afgelopen is , zo goed zelfs dat ik de net gewassen spijkerbroek naar de stad aan gehad heb.
Wel heb ik alle kleren ongestreken in de kast gelegd.
Na eens rond gekeken te hebben is het zelfs mogelijk je kleren te strijken .
De schade is tot nu toe een sok die ik niet meer kan vinden ,maar die zal wel ergens in mijn slaapruimte rond zwerven.
We staan nu in het dok ,het is er niet rustiger op geworden door het staal gritten ,gebonk en gehamer.
Het staal gritten is met hoge luchtdruk scherpe korreltjes op het schip spuiten waardoor je verf en roest verwijderd .
Om het andere schip en de Africa Mercy hangt heel de dag een grote stofwolk.
In en om het droogdok werken de mensen van de scheepswerf meestal dag en nacht door .
Je moet buiten ook goed op letten omdat hier langs het dok grote hijskranen rijden op rails.
Voor de veiligheid moet je een helm dragen wat ze hier hardheads noemen.
Vertaalt is dat hard hoofd .
De nieuwe ruimte die we aan het veranderen en ombouwen zijn begint aardig zijn vorm te krijgen.
De jongedame in onze ploeg heeft de ruimte geschilderd
Deze ruimte is bedoeld om alle kasten en besturing voor de hoofdmotoren in te kunnen plaatsen .
Om een grote scheepsmotor te starten en te laten draaien is heel wat nodig .
Je moet je voorstellen dat de stuurman , het woord zegt het al .
hij stuurt op de brug .
En je kan je voorstellen dat je niet aan een kabeltje kan trekken om gas te geven.
Op de brug komen hendels waarmee je de motoren sneller en langzamer kan laten draaien.
Een soort gas geven maar dan wel via een hoop elektrische kabels .
De schroeven die in het water draaien kunnen het schip dan sneller of langzamer laten varen
Het schip heeft daarbij ook nog eens verstelbare schroeven waar bij je ook weer sneller en langzamer kan varen, dit soort dubbele gasgeven heeft te maken met zuiniger varen het is net als bij een auto ,dat je heel rustig kan rijden.
Sturen met het schip doe je met de twee roeren .
Om het schip in de haven zonder gebruik van sleepboten te varen heb je in het voorschip twee schroeven zitten die water links en rechts kunnen bewegen .
(stuur en bakboord in scheepsvaart taal natuurlijk)
Deze twee schroeven kunnen ze ook op de brug bedienen.
In de machine controlekamer kunnen ze de motoren ook bedienen als er boven wat stuk is .
Om dat de stuurman op de brug het schip stuurt geeft hij met de telegraaf aan hoe hard de motoren moeten draaien.(de telegraaf is een apparaat met lampjes en bel die aan geeft hoe hard de motoren moeten draaien) .
In de controle kamer kunnen ze ook allerlei dingen van de motoren zien ,hoe warm ze zijn en of er olie genoeg in zit en nog vele andere dingen

Er moeten ook erg veel nieuwe kabels voor worden aangebracht.
De lengte die hiervoor nodig is bijna 6,5 km natuurlijk niet in een stuk maar over verschillende stukken in het schip.
Om van de brug met al deze kabel in de ruimte te komen ,moeten er over het hele schip plafonds open en overal gaten gemaakt worden.
Op het schip zijn nu alleen maar technische mensen aan het werk.
Het medische personeel en veel niet technische personeelsleden zijn in een Campus ondergebracht hier 1,5 uur rijden vandaan .
Heel af en toe komen er mensen die in de campus verblijven hier kijken en ik denk dat ze de schrik van hun leven krijgen als ze het schip nu zien .
Al dat scheepswerf personeel en wij met onze niet al te schonen kleren en werkschoenen .
Het is en blijft toch een hospitaal schip.
Ik hoorde dat alle ruimte,s die voor het hospitaal in gebruik zijn voor de in gebruikname normaal 6 x schoon gemaakt worden, maar ik denk dat dit nu 12 keer moet gebeuren.
Ik wil op deze plaats al vast mijn verontschuldigingen aanbieden.
De intensive care afdeling gebruiken we nu als magazijn en kantoor.
Er hing inderdaad die speciale ziekenhuis lucht maar die is nu verdwenen
We hebben natuurlijk wel zo goed mogelijk karton op de vloer gelegd.
Dr Einstein is zondag vertrokken .
Zaterdag avond hebben we afscheid genomen met een gezamenlijke maaltijd wat erg gezellig was.
We hadden eerst een braai in gedachten maar dat werd toch te ingewikkeld .
Een braai is in het Zuid Afrikaans een barbecue .

Eindelijk van de week in de stad geweest .
Je zal het niet geloven bij de Macro, wat kleine dingen gekocht en waspoeder natuurlijk.
Je moet hier betalen met de Rand dat is het geld dat ze hier gebruiken.
Ik vind alle reacties erg leuk en zijn een grote steun voor mij .
Dinsdag weer oliebollen gehad ,kijk maar naar de foto en ik heb gelijk de mevrouw gefotografeerd die ze gemaakt heeft en gelijk een kijkje in de keuken genomen.
De volgende keer wordt er ook voor de bijbehorende poedersuiker gezorgd
Weet U dat ze in het Zuid Afrikaans vetbal genoemd worden
Beneden in de machinekamer hebben ze al een groot gat gemaakt en dit weekeinde zijn alle 6 overbodige motoren en generatoren er uit gehaald.
Deze machine kamer zien er nu uit als een grote machine hal met niets meer, zelfs de looppaden zijn weg .
Overal in het schip gebeurd wel wat .
De foto met het slingerende touw doen we natuurlijk niet echt hoor.
Er is ook nog een leuk verhaal van een paarse boom die je overal in de stad vind maar dat de volgende keer

Groetjes Arie

• 04 Oktober 2010 - 19:43

Teun & Renske:

Hallo Arie,
    Je verslag gelezen,als je terug ben kan je wel
    verslaggever worden je heb verborgen talenten.

Groeten van Teun en Renske

• 04 Oktober 2010 - 20:58

Tineke Monster :

Hoi Arie,
    Opnieuw genoten van je verhaal! Het blijft leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Hartelijke groeten en wederom sterkte bij al het werk!

Jasper en Tineke

• 04 Oktober 2010 - 21:16

Rika Breeman:

Hoi Arie

Wat een verhaal man!!Er komt heel wat voor kijken voor de klus weer is geklaard .Leuk om je verhaal te lezen .
    Veel werkplezier gewenst

groetjes van Rika

• 04 Oktober 2010 - 21:36

Jan Buijs:

Hallo Arie.
    Leuke verhalen schrijf jij zeg,we kunnen er uit opmaaken dat je het naar je zin hebt daar en als je weer thuis bent mag jij vast de was doen.
    Sterkte en de groetjes uit Putten.

• 05 Oktober 2010 - 13:21

Marie En Kees:

Hoi Arie
    Mooi verslag en ik kan
    me voorstellen dat je het
    goed naar je zin hebt.
    Mailtje volgt.
    Hou je goed.

• 05 Oktober 2010 - 14:22

Matthijs :

lieve opa arie
    ik moet zaterdag weer voetballen en woensdag
    weer naar judo over twee weken hebben herfst vakantie
    groetjes Matthijs

• 05 Oktober 2010 - 17:15

Janniek:

hoi lieve opa,is het nog steeds leuk? Ben je bijna klaar met je werk?
    verder weet ik niet meer.
    Groetjes en een dikke kus van Janniek.

• 05 Oktober 2010 - 17:38

Eveline:

Hoi!

Fijn te horen dat de was is gelukt!! Mannen schijnen gevoelig te zijn voor complimenten, terwijl wij "gewoon" iedere dag de was doen!
    Leuk te horen dat het allemaal goed gaat.
    Beetje technisch verhaal soms maar leuk om te lezen!
    Bedankt en succes!!!

Eveline

• 05 Oktober 2010 - 18:04

Jan En Ina:

Prachtig reisverslag zo blijven we hier op de hoogte wat je daar aan het doen bent.je zit in de goede tijd daar voor de paarse jacarandie boom , ze zijn prachtig!heel veel sterkte Arie groet van Jan en Ina

• 06 Oktober 2010 - 19:41

Ada En Wil:

Leuke foto's en leuke verslagen. De tijd gaat snel want de helft van je tijd zit er alweer op.
    Ik ben bang dat je het niet afkrijgt.
    Groetjes

• 07 Oktober 2010 - 12:55

Dirk En Corry:

Hallo Arie,
    Fijn dat je zo'n technisch verslag gemaakt hebt, maar het huishoudelijke heeft toch ook je aandacht.Als je straks weer thuis bent dan weet je alles over de witte en de bonte was.Zo zie je een mens is nooit te oud om te leren.
    Nog veel werkplezier.
    Groet vanuit SLAND.

• 07 Oktober 2010 - 17:50

Jan En Adrie:

Hoi Arie, heel leerzaam die technische verhalen van jou. Maar als je de foto's ziet dan denk je komt dit ooit weer goed? Wij wensen je dan ook sterkte bij je werk en geniet van alles wat je beleefd. Groeten uit Sland.

• 07 Oktober 2010 - 18:18

Matthijs:

Hey Arie,

Mooie verhalen. Ik mis alleen nog wat technische getallen, want hoeveel vermogen hebben die nieuwe generatoren nu en hoe zwaar zijn de nieuwe motoren?
    Verder een prachtig avontuur zo te horen!

Hartelijke groet,
    (grote) Matthijs

• 08 Oktober 2010 - 14:56

Miranda :

Ha Pa,

naast het verborgen talent schrijven, blijk je ook te kunnen wassen! Moet niet gekker worden...
    De weken vliegen voorbij en ik vind het ontzettend leuk dat je zoveel reacties krijgt op je blog. Al je verhalen worden hier hardop voorgelezen, want de kinderen horen het graag!
    Ook heb je inmiddels post gekregen. Leuk hoor!

Groetjes van ons allemaal!

Hans Miranda Matthijs Janniek en Suzan

• 08 Oktober 2010 - 15:21

Miranda :

Oh ja,
    wat ik me afvroeg, ben je al wezen zwemmen?
    Wij zijn alweer bijna klaar met brevet 6!

Miranda

• 08 Oktober 2010 - 20:28

Admiraal Lumey:

Beste Arie,

Sinds jij een streekgenoot bent van de beroemde watergeuzen, doet het me deugd jouw verrichtingen te zien op een waar zeeschip. Je mag wat mij betreft wel aanmonsteren aan boord van de 'Prince Admirael' als echte watergeus!

• 12 Oktober 2010 - 09:22

Jan/Jopie Koornneef:

Hallo Arie,

We lezen met veel plezier de reisverslagen.
    Wat een klus zeg!!!!!
    Veel plezier en succes met alles.
    We wensen je Gods zegen.
    Jan en Jopie Koornneef.