In het dok hoi hoi - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu In het dok hoi hoi - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu

In het dok hoi hoi

Door: arieroest

Blijf op de hoogte en volg Arie

26 September 2010 | Zuid-Afrika, Durban

In het dok hoi ! hoi!

Nu ik dit schrijf ligt de Africa Mercy op grote betonnen blokken in het dok.
Ik zit voor een raam in de eetzaal dit te schrijven en ik kijk dan zo naar beneden langs de dokwand de diepte in .
Gisteren ben ik juist aan boord gebleven om het in varen in het dok mee te maken want dit gebeuren is voor mij een ervaring van 25 jaar geleden en het is best mooi dit weer mee te maken.
Mijn plaats in de auto naar de kerk heb ik weggegeven aan een Nederlandse collega.
Gisteren was het niet mogelijk aan dit verslag te werken omdat we geen elektriciteit hadden en ik hier best veel tijd voor nodig heb.
Met de hand schrijven is geen optie omdat ik meestal mijn eigen handschrift niet kan lezen en ik alle mogelijkheden wil benutten die Bil Gates mij geeft.
Zaterdag moesten we vroeg op omdat we het dok in gingen ,dit zou vrijdag al gebeuren maar door een plotselinge harde wind ging dit niet door .
Het weer is net als in Nederland erg wisselvallig ,zon, regen en winderig weer wisselen elkaar af.
Gisteren regende het en was het voor het gevoel koud ,dan een dag later, is het weer erg warm
Nu is het gelukkig wel door gegaan maar van s,morgens zeven hadden we alleen nood verlichting en draaide de nooddiesel, maar die kan alleen voor licht zorgen .
Het drinkwater stond af en de toiletten werken ook niet .
Het is een vacuüm systeem wat je veel ziet op schepen.
We hebben vroeg ontbeten en daarbij ons lunch pakket gemaakt wat we om 12 uur op gegeten hebben alleen deze keer met bijna koude koffie en water .
Om net na zeven uur was de Africa Mercy weer een varend schip en getrokken door twee sleepboten is zij het dok in gegaan
Bij het verslepen van de Africa Mercy zag ik nog wat opmerkelijks.
De sleephopperzuiger de Rotterdam uit Rotterdam ligt aan de kade op de scheepswerf aan de Rotterdamweg (kijk maar op Google maps naar de straat naam )
Nederlandse invloeden zie je overal en dit van zo,n klein landje .

Achter de Africa Mercy werd een tweede schip het dok in gesleept.
Nadat de twee schepen op hun plaats liggen wordt de dok deur gesloten.
Het dok is een soort betonnen bak met een deur, als de deur open en de bak vol water staat kan het schip er in varen of als van het schip de motoren het niet doen wordt je er door sleepboten in gesleept.
Als je er in gevaren bent gaat de deur dicht en word het water er uit gepompt waardoor beide schepen op grote betonnen blokken komen te staan .
Nu kan de scheepswerf beginnen met het schoonspuiten van het deel wat onder water zit .
Als dit klaar is word dit gedeelte geverfd.
Achterin het schip worden grote gaten gemaakt om de twee oude hoofdmotoren ,en dieselgeneratoren te verwijderen.
Door de gaten worden de nieuwe dieselgeneratoren naar binnen gebracht .
Ook kan je de schroeven en het roeren repareren als dat nodig is.
Als dit klaar is worden de gaten weer dichtgelast maar dit gaat pas over veertien dagen gebeuren omdat eerst het andere schip uit het dok moet en dan zou de Africa Mercy vol water lopen als de gaten er dan al in zitten .
Het werk gaat langzaam vooruit iedereen werk zo goed als hij kan maar soms wil je dat het veel sneller gaat .
Op een schip zijn veelal ook de mogelijkheden beperkt dus je moet heel toepasselijk zeggen, je moet roeien met de riemen die je hebt.
Nu ik dit schrijft is een typische traditioneel geklede donkere Afrikaanse vrouw de vloer aan het moppen ,noemen ze hier zo .
Zonder dat ze dat merkt dat ik het hoort loopt ze een gospel te zingen.
dir vrou kan beter sing as ek.(Zuid Afrikaans)
Op de brug zijn we al bezig de nieuwe apparatuur te plaatsen waarbij natuurlijk weer spontaan grappige foto momenten ontstaan.,
Op de foto zie je dat Pols overhemd nog redelijk schoon is maar inmiddels moet ik weer aan de volgende beginnen .
Mijn werkkleren mag ik niet boven wassen om geen vermenging te krijgen met schone dames kleren maar gelukkig staan beneden speciale wasautomaten voor werkkleding.

Vorige week zondag zijn we naar de kerk geweest ,dit was in een buiten wijk van Durban.
Het was een Baptisten kerk (juiste benaming volgen google) een kerkorgel hebben ze niet maar de muziek wordt gemaakt door een muziek groep met gitaren en een drumstel.
Hier merkte ik wat bijzonders op want de drummer met het drumstel zat achter een soort glazen afschermen en bij navraag is dit inderdaad om het geluid wat te dempen.
Best slim(is dat wat voor onze kerken )?
Ik zat tussen wat oudere mensen in ,onze de traditie van je buren een pepermuntje geven is hier ook gebruikelijk ze sloegen het in ieder geval niet af .
De dominee gaf in het begin van de dienst aan dat we in de kerk waren en wij moesten onze hand opsteken en werden welkom geheten.
Na de dienst was er thee drinken waar we aanvankelijk weinig aandacht kregen maar aan het eind konden we alleen met de grootste moeite vertrekken.

Geld heb ik nog steeds niet gehaald maar ik heb het ook niet nodig als je niet van boord gaat.
De winkel aan boord is in deze dok periode gesloten ,maar waspoeder heb ik geleend .
Ik was van plan zaterdag te wassen en toen was de de stroom uitgeschakeld .
Dat heb ik dus weer.
Gelukkig ben ik nog niet door mijn schonen kleren heen .
Maar mijn lieve vrouw gaf in diverse e-mail aan dat ik vieze kleren niet te lang in een plastiek zak kan laten zitten.
Maar het is niet anders ,nu zondagmiddag moet het eindelijk gaan gebeuren.
Ik heb twee machines te gelijk besproken en dan heb je gelijk ook een uur de droger .
Ik hoop dat ik na afloop niet allemaal kleine kleertjes heb in een standaard grijze grouwe scheepskleur wat je soms op schepen veel ziet.
Het werk gaat met kleine stapjes vooruit we moeten ook nog een hoop dingen uitzoeken .
Voor de technisch geïnteresseerde zal ik wel eens een verslag besteden aan hoe de installatie in het schip werkt .
Begin van de week hadden we erwten soep.
Men beweerden dat het van doperwten gemaakt was maar er stond op een bordje toch echt split erwten .
Er waren ook worstje bij, die heb ik er in stukjes in gedaan en het smaakte naar erwten soep .
Ik werd er erg blij van .
Dondermorgen lagen er plotseling bij de koffie op eens olie bollen , heet uit de pan.
Iedereen hier beweert dat het muffins zijn maar ze zien er uit als oliebollen en ze smaken ook als oliebollen .
Zo zie je maar we komen niets te kort.
In de machine kamer worden, beetje bij beetje alle overtollige materialen verwijderd en via
takels opgehesen en door man kracht naar buiten gesleept
Best een hoop werk.
S,ochtends tijdens de bijeenkomst zongen we nu een Afrikaans lied niet uit Zuid Afrika maar meer uit West Afrika .
Dan zie je dat de soort danspasjes en het geluid van de trommel van de donkere Afrikanen pas echt kloppen.
Ik wil jullie het lied weer niet onthouden
Baba Oluwe Oche
Oche Oche
Babe Oluwa Oche Ocheo Babe
Baba Baba BaBa BaBa

Vader God we danken U
Dank U Dank U
Vader God wij dankeN U
Vader vader vader
enz
Het is eenvoudig maar het klinkt heel mooi
Ik kan de klank niet overbrengen er is maar een mogelijkheid.
Je moet overwegen de twee donkere Afrikanen een keer uit te nodigen want beide kunnen ook nog eens goed preken ondanks dat ze er niet voor geleerd hebben .
Er werd ook wat bijzonders gemeld
Mercy ships had voor 700 US dollar staal besteld bij een bedrijf in Durban en toen het bedrijf zag dat het voor Mercy ships was kregen ze het de eerste keer voor niks
Ik wil via deze plaats ook alvast iedereen bedanken zeker voor de vele leuke reacties wat een grote steun is en ook voor eventuele donatie,s natuurlijk .
Dit is voor mij persoonlijk maar nog belangrijker de steun die U geeft aan Mercy Ships zelf. Mijn grote dank.
Ik wil in dit schrijven ook mijn voormalige werkgever Wartsila bedanken omdat zij hebben aangegeven mij te willen sponsoren,wat ik best bijzonder vind, alvast bedankt.
Ook blijkt Atlas Copco Nederland (mijn zoon werkt daar) betrokken te zijn in de Africa Mercy want twee medische olievrije compressoren die hier staan moeten een service beurt hebben .
Ik laat in ieder geval zien waar ze staan
De man op de foto met het ontplofte haar is een hele slimme vakman, hij woont en werkt normaal in Alaska, hij slijpt ,hij boort, last de hele dag, het is ook een soort uitvinder .
Gisteravond was hij teleurgesteld want hij had overgewerkt en het resultaat was dat zijn laatste werk scheef zat maar dat heeft hij de andere dag weer hersteld.
Als hij de hele dag hard gewerkt heeft ziet hij er zo uit, zie foto.
We noemen hem nu ook dokter Einstein de derde

De nederlandse bijdrage in de ochtend of donderavond bijeenkomst is nog niet door gegaan dit komt ook weer door het uitgestelde dokken van het schip .
Het is en blijft toch een schip.
De mogelijk heden om geld te pinnen en te winkelen zijn nu wat makkelijker geworden, denk ik, want we liggen nu ongeveer op loopafstand van het eerste winkel centrum.
Ja dit was het zo,n beetje voor deze week, misschien moet ik melden dat ik volgende week allemaal kleine kleertjes heb, maar gelukkig heb ik nog genoeg schone kleren
Ik voel mee prima en slaapt soms een gat in de dag (speciaal afgelopen nacht)

Groetjes Arie

  • 26 September 2010 - 14:26

    KW En Angelique:

    Ga je nu ook een boek schrijven? Nieuw talent ondekt!

    Succes,

    KW en Liek

  • 26 September 2010 - 16:34

    Janniek:

    Lieve opa,
    mama Miranda heeft het hele verslag net voorgelezen. Wat een leuk verhaal en wat een boel gebeurtenissen. Ik ben trots hoor! Was vandaag een beetje ziek. Suzan ook, maar gelukkig vanmiddag weer lekker buiten in het zonnetje gezeten.

    Dikke kus uit Zuidland van Janniek! oma Loes is vandaag bij ons geweest hoor!

  • 26 September 2010 - 20:25

    Teun & Renske:

    Hallo, Arie
    Elke week lezen we je reisverslagen en volgen je op de voet.Fijn dat je het goed naar je zin heb. Groeten van Teun en Renske

  • 27 September 2010 - 06:48

    Alize:

    Hallo Arie,

    Heel hartelijk dank voor de verslagen die je schrijft en de mooie foto's. Het is leuk dat wij zo op de hoogte blijven van hoe het met je gaat. En ook bijzonder om zo het hele werkproces te mogen volgen. Kun je niet tot het eind van het project aan boord blijven :). Doe ook de groeten aan de andere nederlanders en aan Roger Nowicki.
    Gods zegen toegewenst!
    Alize van der Wolf

  • 27 September 2010 - 19:57

    Eveline:

    He oompie!

    Mooie verhalen hoor, je schrijft net zo als je verteld!!
    zie het helemaal voor me hoe je die was aan het doen bent.
    Gelukkig is tante er niet bij, ze zou het niet kunnen aanzien denk ik!
    Zo te horen heb je het naar je zin, veel plezier en succes!
    Groeten uit Sland

  • 27 September 2010 - 21:50

    Nico En Thea:

    Hoy Arie
    Leuk om in je oude werk omgeving te zijn , een boot met al zijn dingen er om heen.

  • 28 September 2010 - 09:56

    Bart En Sari:

    He ome Arie,

    Leuk om je verhaal te lezen! Zo te zien heb je het goed naar je zin.
    Succes met de was en groeten van ons allemaal.

  • 28 September 2010 - 17:11

    Jan Schep:

    Hoi Arie,

    wat een (schrijf-)talent!
    Leuk om zo op de hoogte gehouden te worden.
    Zouden we niet een uitwisseling kunnen organiseren? De Afrikaanse voorgangers een keer naar Sland en ik naar Durban.
    WEezitten allemaal in zorgen om je kleren, maar als ik zo hoor wat jullie daar allemaal klaar spelen met elkaar, zal het vast meevallen.
    En wat betreft dat geld opnemen: Als je nou nog een keer bijklust, kom je nog met meer geld terug dan je er heen gegaan bent.
    Groeten,

    Jan

  • 28 September 2010 - 18:24

    Pieta En Wim:

    je oude vak dan zul je wel in je element zijn

    maar wanneer staat de safari gepland?

    groeten wim en pieta

  • 29 September 2010 - 11:52

    Jan En Adrie Bosgiet:

    Hoi Arie, we vinden het fantastisch dat we je zo kunnen volgen. D.m.v de foto's zien we waar je bent en wat je doet. Het is net of je niet zo ver weg bent. Veel succes en sterkte met je was. Gr.

  • 29 September 2010 - 18:56

    Eline:

    Wat een leuk verhaal! Met heel veel dingen die u meegemaakt heeft. Suc6 met de was ik hoop dat het goed komt!
    xx

  • 03 Oktober 2010 - 18:35

    Erik, Tanja&Thijmen:

    Heey Ome Arie!
    Goed en fijn om te horen dat je het zo naar je zin hebt daar. Al moet er ook veel gebeuren, maar dat is wel aan je besteed :-) Veel succes daar en we blijven de verhalen lezen en de foto's bekijken! Groetjes!

  • 05 Oktober 2010 - 15:10

    Marianne Schep:

    Jaloers zit ik je verslagen te lezen..
    Wat gaaf dat je zo druk bezig kunt zijn en met collega's die ik zelf ook ken...

    Ontzettend leuk foto's van bekenden langs te zien komen... En ook de onderkant van ons 'huis' zien is best apart!

    Zucht... Helaas paste ik toch echt niet in die koffer!

    Heeel veel suc6! En geniet er van!
    Kom je nou ook nog in de weekenden op AppleBosch of blijf je op deck 2!?

    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Arie

Opnieuw naar de Africa Mercy.16 juni -26 juli 2014.

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 44766

Voorgaande reizen:

07 September 2010 - 06 November 2010

Vrijwilliger Mercy Ships

Landen bezocht: