Bijna twee weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu Bijna twee weken - Reisverslag uit Durban, Zuid-Afrika van Arie Roest - WaarBenJij.nu

Bijna twee weken

Door: arieroest

Blijf op de hoogte en volg Arie

19 September 2010 | Zuid-Afrika, Durban

Tweede week bijna voorbij .

Wat gaat het snel en ook weer langzaam ,we zijn al bijna 14 dagen in Durban er is al veel gedaan maar er moet nog heel veel gebeuren.
Op het schip zijn veel werknemers van de werf bezig met de hulpmachine kamer te demonteren.
In het dok, waar we aanstaande dinsdag in gaan worden grote gaten in de zijkant van het schip gemaakt om de twee niet meer in gebruik zijnde hoofdmotoren te verwijderen .
Door een tweede gat worden de vier oude dieselgeneratoren er uit gehaald en de vier nieuwe geplaatst en worden nog meer grote onderdelen naar binnen gebracht .
Daarna worden de gaten weer dichtgelast .
Het schip wordt aan de buitenkant geheel schoon gespoten en geschilderd en speciaal het deel wat normaal onder water zit.

We hebben al een aardig overzicht op de werkzaamheden die moeten gebeuren met het stuk werk wat wij doen .
De faciliteiten zijn inmiddels sterk verbeterd.
Halverwege naar de machinekamer hebben we nu kasten tot onze beschikking ,zodat we met onze grote vieze werkschoenen niet meer in het schonere gedeelte van het schip hoeven te komen en hangt ons vieze werkgoed niet meer in de hut.
Een medische ruimte hebben we tijdelijk in gebruik als magazijn, dit geeft mij toch het echte gevoel dat dit een hospitaal schip is ,want waar anders hele zieke mensen liggen ,slaan wij nu de nieuw binnen gekomen materialen op .
Al het ziekenhuis materiaal is uiteraard goed ingepakt en in ander ruimtes opgeslagen .
Je ontmoet hier ook mensen waarvan je denkt die ken ik.
Dit komt door dat je in Nederlands zijn weblog volgde.(elektronicus)
Ons team is al aardig groot ,we werken met zijn achten aan dit hoofdmotor project.

De nationaliteiten van de mensen zijn erg verschillend, een paar uit Alaska iemand uit Zuid Afrika , vijf man uit Nederland en een dame uit Tsjech Slowakije .
De dame is er niet bij om voor de koffie te zorgen ,maar werkt gewoon hard mee.
Ze kan al goed slijpen en we hebben voor haar een hoop schilderwerk.
Natuurlijk worden er in de groep ook grappen gemaakt, wat je wel op de foto kan zien.
Er worden ook nieuwe begrippen ingevoerd.
B.V. Flappen tappen ( geld uit de automaat halen )
Dit moet ik nog steeds doen want de honderd Rand die ik heb mee gekregen heb ik uit gegeven .
Uit onze groep is iemand ,die het op zich heeft genomen de bijeenkomst aanstaande vrijdag te leiden .waarbij ik een eventuele inbreng heb aangeboden, we zoeken goed zingbare liederen in het Nederlands die ook door iedereen uit de wereld meegezongen moeten kunnen worden.
Hulp hierbij is welkom .
Afgelopen vrijdagmorgen vroeg was er weer een black gospel.
De man met de Afrikaanse trommel en de medewerker die als voorzanger optreed.
Zij leerden ons ook die typische Afrikaanse danspasjes te doen .
De klank kan ik niet overbrengen maar wel de woorden .
Het heet Jabulani Africa
Een gedeelte van het lied luid:
Jezus rivier of life to our thirsty land
Saviour reaching out with Your mighty hand
Sing for joy Oh Africa
The Lord your God is risen upon you.
Sing for joy oh Africa ,enz.
Het is een beetje hun volkslied voor Afrika en ze zijn er volgens mij trots op.
Ik heb al de grootste moeite de tekst te volgen laat staan mee te dansen.
Je krijgt hierbij wel het gevoel waar je ben Afrika en Mercy Ships
Hierna gewoon weer het technische deel van de bijeenkomst met afsluitend gebed

zaterdag ochtend om vijf uur op.
Om half zes zijn we vertrokken met twee auto van Mercy Ship en een manager van de scheepswerf.
Naar een markt gereden ver buiten Durban ,de manager gaat elke week bijna naar deze markt .
De markt begint om 6 uur en gaat om 10 uur weer dicht.
Het is een lokale boeren markt.
Het is een mengeling van alles wat ongeveer te koop :eieren, groente, fruit ,eet tentjes, koffie, kunst, kleding, souvenir, enz.
En natuurlijk tweedehands boeken.
Ik heb er een nette pet gekocht en een sprookje boek.
Het bijzonder is dat ik de mevrouw die het verkocht, mij eerst in het Engels aansprak.
Ik bewust Nederlands sprak en zij vervolgens Zuid Afrikaans ging spreken en dat is wederzijds goed te verstaan .
Misschien ga ik de latere verslagen wel in het Zuid Afrikaans doen.
Enkele voorbeelden van boekje .
Rooikappi,Die Wolf en die Sewe Klein Bokkies,en Die Drie Varkies
Een stukje uit het boekje : Eendaags het die pa si drie dochter geroep .
Kunnen de kleinkinderen een beetje Zuid Afrikaans leren en iedereen die dit leest ook een beetje .

Om negen uur waren we terug en zijn we een beetje aan boord gaan, ja wat eigenlijk.
Schrijven, schoonmaken. je spullen een beetje opruimen en gezellig bij elkaar zitten
Je begrijpt dat dit een gezelschap is uit vele landen van de wereld.
Ik heb me ingeschreven in een auto die zondag morgen naar een Battisten kerk gaat maar daar schrijf ik in het volgende verslag over .



Arie




  • 19 September 2010 - 14:47

    Rika Breeman:

    Hoi Arie

    Leuk om weer wat van je te lezen .
    Het is een hele klus als ik dat zo lees maar wel gezellig.
    Wat de liederen betreft zal ik eens nadenken en zoeken .
    Als ik wat kan vinden hoor je het zo snel mogelijk.

    groetjes van Rika

  • 19 September 2010 - 16:56

    Marie En Kees.:

    Hoi Arie.
    Ik heb je verslag gelezen
    en het is erg interessant, waar je mee bezig bent.Foto,s zijn ook mooi.

    Gr. Marie en Kees

  • 19 September 2010 - 17:03

    Eline:

    Hey,
    Leuk hoor om weer zoo snel een berichtje te lezen. Ook al snap ik soms niet helemaal waar het overgaat. Maar dat maakt niet uit. Zo te horen is er heeeel veel te doen.

    Eline

  • 19 September 2010 - 17:29

    Loes:

    Hoi Lieverd,

    Ik herkende je bijna niet meer,je lijkt zwarte piet wel.
    Hier draait de tijd ook wel,ik ben blij dat je het naar je zin hebt,en je weet waar je het voor doet.Fijne werkweek.

    Liefs Loes


  • 20 September 2010 - 14:29

    Jan Schep:

    Hoi Arie,

    weer helemaal bij gelezen. Zo te horen heb je het naar de zin en uithuilen doen we later wel eens..:) Dat Zuid- Afrikaans lijkt me wel wat: je mag straks wel in die taal het verslag doen in de kerk. "Baaie goed..
    Een (oud) lied is "Groot is uw trouw , O Heer ... (Great is thy faithfulness...)

    Tot de volgende keer, Jan

  • 20 September 2010 - 16:03

    Tineke Monster:

    Hoi Arie,

    Leuk om weer het een en ander te lezen! Neem je de Afrikaanse liedjes straks ook mee naar huis? Wie weet kunnen we er wat mee voor de zendingsdiensten! En als mij bekende Nederlandse liedjes te binnen schieten, laat ik het je weten. Succes weer met alles en groetjes.
    Jasper en Tineke

  • 20 September 2010 - 17:29

    Eveline:

    Hoi Oom!
    Leuk hoor al die verhalen!
    Je kan zeker zo mooi vertellen/schrijven als Marianne!
    (en 't wordt al een stuk langer ook).
    Succes met alles!

    Eveline

  • 21 September 2010 - 15:29

    Fam.vermoen:

    arie wij vinden het heel,
    knap wat je daar aan het,
    doen bent.
    Wij wensen je veel sterkte.
    En Gods zegen.

  • 22 September 2010 - 17:59

    Janniek :

    Hallo opa,
    is het leuk in Zuid-Afrika? Vandaag was het bij ons ook heel mooi weer! Heb je al vrienden gemaakt? Ik vind het wel raar dat je zo lang weg bent. Tot gauw!

    Groetjes Janniek

  • 22 September 2010 - 19:26

    Marie En Kees:

    Hoi Arie.
    Iedere dag kijk ik even of er een berichtje binnen is .Ik heb begrepen dat alles naar wens gaat. Arie het aller beste. Gegroet Marie en Kees.

  • 23 September 2010 - 20:57

    Door:

    Hoi Arie,

    Hartstikke leuk om je verhalen te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt, al heb ik daar niet over getwijfeld.
    Het zwembad hebben we van de week helemaal opgeruimd. Arie had het hele dek al met de Karcher te grazen genomen, dus dat ligt er keurig opgerold bij. Het water in het bad begint al aardig groen te worden, nog even en de vissen kunnen erin. Heb je daar ook de gelegenheid om in het water een beetje in conditie te blijven?

    groetjes,
    Door

  • 24 September 2010 - 12:58

    Piet En Anke:

    harstikke leuk en goed wat je doet, leuke verslagen en mooie foto"s we wensen je veel succes toe.

  • 24 September 2010 - 13:11

    Dirk En Corry:

    Hallo Arie,

    We hebben met belangstelling je verslag gelezen.Ik zag dat je toch alweer aantrekkingskracht had bij de vrouwen.Je gedraagt je netjes zoals dat hoort bij onze fam.!!! Veel werkplezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Durban

Arie

Opnieuw naar de Africa Mercy.16 juni -26 juli 2014.

Actief sinds 13 Aug. 2010
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 44763

Voorgaande reizen:

07 September 2010 - 06 November 2010

Vrijwilliger Mercy Ships

Landen bezocht: