De vijfde week - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Arie Roest - WaarBenJij.nu De vijfde week - Reisverslag uit Las Palmas de Gran Canaria, Spanje van Arie Roest - WaarBenJij.nu

De vijfde week

Blijf op de hoogte en volg Arie

20 Juli 2014 | Spanje, Las Palmas de Gran Canaria

Week vijf en nog maar een te gaan.

Lieve familie, vrienden en belangstellende.

Als alles goed gaat, gaat de Africa Mercy donderdag weer het water in.
Dan moet alles weer naar behoren werken, dus ook de airco.
Ik hoor berichten dat het in Nederland ook erg warm is.
Dat weer heb ik afgelopen 6 weken gehad.
Vooral aan boord is het zweten geblazen.
Het schip is weer compleet, de schroeven zijn weer terug geplaatst.
Opgepoetst door de scheepwerf als spiegeltjes.
Dat is niet voor het mooi, maar voor de betere werking.

De pindasoep is goed gelukt, iedereen wilde proeven.
Het grootste compliment kreeg ik van een vrijwilliger uit Sierra Leone die zei dat het net zo smaakte als bij hem thuis.
Naast mij in de keuken ging een Afrikaanse mevrouw haar eigen potje koken ook van haar mocht ik proeven.
Ik moet zeggen dat was zo heet van de pepers dat ik daarna een emmer water moest drinken.
Veel afrikanen koken nu zelf weer hun eten omdat ze daaraan gewend zijn ,zij vinden het Europese eten niet zo lekker.

Afgelopen week veel gewerkt in de machinekamer, kabels getrokken en andere voorkomende werkzaamheden.
Hier is het nog warmer als op de rest van het schip en het is hier ook niet zo schoon als elders dus je werkgoed wordt behoorlijk vies en vet.
Maar mijn werkbroek van Floring systeem kan veel hebben.
Ik had 23 kg extra bagage meegenomen voor vrijwilligers aan boord die het niet zo goed hebben als wij.
De t-shirts en Proxon rolmaatjes en petjes en het gereedschap zijn goed terecht gekomen.
Iedereen bedankt voor de sponsering.

Het is niet alleen sleutelen en werken er is ook tijd voor elkaar en het geestelijk leven.
Afgelopen donderdagavond was er weer ontmoetingsavond voor alle vrijwilligers aan boord, we hebben toen een film gezien over wat alle vrijwilligers afgelopen 10 maanden in Congo hebben gedaan.
Geweldig werk!!
Ik weet niet of het zweet of tranen waren die over onze gezichten liepen, beide denk ik zo indrukwekkend.

Great things He has done
Greater things He will do
Unto the Lord be the Glory
Great things He has done

Afgelopen vrijdag hebben we afscheid genomen van de man(en vrouw) die hier de leiding had op de scheepswerf tijdens de onderhoud periode.
Een wijze man met heel veel Mercy Ships ervaring.
Hij sprak over ons vrijwilligers die straks weer naar huis gaan, de mensen zullen vragen wat heb je gedaan aan boord?
Dan kan je zeggen kabels getrokken, installatie leidingen gemaakt kortom diverse renovatie klussen gedaan.
Het belangrijkste in deze weken was: “Dienen”, omzien naar je naaste die het veel minder hebben.

Meer mensen zijn alweer vertrokken, maar gelukkig komen er ook nog nieuwe vrijwilligers de laatste weken.
Drie jongens uit Nederland komen twee weken hier helpen.
De werkgever van de jongens heeft hun reis betaald. Geweldig toch!

Ik ben dankbaar om de verschillende dingen van al het werk hier aan boord mee te mogen maken.
Dit alles laat zien hoe groot de organisatie is, en wat er voor nodig is om het schip varende te houden.
Het schip gaat i.v.m. de uitbraak van het ebola virus niet zoals gepland naar Guinea, maar naar Benin. Een grote verandering met veel voorbereiding werk.

Ik kijk terug op een gezegende en bijzondere warme tijd hier aan boord, en vraag u het werk van Mercy Ships te steunen.

Nog een week te gaan en dan hoop ik weer veilig thuis te komen.

Hartelijke groet en tot ziens allemaal,
Arie.

Mercy Ships
Follow the 2000
Years old model
Of Jesus
Bringing hope and healing to
The worlds forgotten poor

• 20 Juli 2014 - 20:06

Elly Guijt:

Heel erg leuk dat ik een berichtje over het werk aan boord van het Mercy Ship mocht ontvangen.
    Door het werk van Martijn gaat het meer leven.

Veel succes en Gods zegen bij dit mooie werk.

• 21 Juli 2014 - 15:44

C. Jansen:

Hallo Arie.
    Je verslag weer gelezen. Het is toch een hele
    onderneming, want je hebt in die 5 weken toch
    veel werk verzet. En het lijkt onderling ook best
    gezellig, met al die mensen aan boord. Alleen de
    hitte onder in zo een boot, is niet altijd prettig,
    maar dat zal er wel bij horen. Van morgen is Kevin
    nog op bezoek geweest. Ik geloof, dat hij Opa wel
    mist. Nou Arie, nog een weekje en dan zit het er weer op.
    We wensen je een voorspoedige terugreis en tot ziens.
    Groeten Marie en Kees.

• 22 Juli 2014 - 19:59

Jannie En Jan :

Hoi Arie .
    Je laatste verslag gelezen en de foto's bekeken , het afzien met de warmte in de machinekamer maakte wel indruk op ons, chapeau kerel .Sterkte met de laatste loodjes en tot ziens op Sland.
    Gr. uit Putten

• 24 Juli 2014 - 21:01

Jan En Adrie:

Hallo Arie, ook wij zijn onder de indruk van al het werk dat wordt gedaan. En in goede harmonie. Naast alle ellende die er gebeurd zijn dit berichten van geloof, hoop en liefde. Nog goede dagen en sterkte bij het afscheid en tot ziens in Sland. Groeten van Jan en Adrie